از عصر دیروز کاربران برای نصب تلگرام طلایی و هاتگرام از طریق گوگل پلی با مشکل مواجه شدند و بررسیها نشان میدهد که گوگل این دو اپلیکیشن را در رده بندی مشکوک قرار داده و اجازه نصب آنها را به کاربر نمیدهد. گزارشات حکایت از این دارد که گوگل این اپلیکیشنها را به عنوان بدافزار میشناسد و اجازه نصب دوباره آنها را نمیدهد.
آنطور که به نظر میرسد گزارشی به دست گوگل رسیده و این مجموعه تصمیم گرفته تا دو اپلیکیشن هاتگرام و طلاگرام را در لیست برنامههای مشکوک قرار دهد. برخی از کارشناسان نیز خبر میدهند که به زودی این دو اپلیکیشن به کلی از گوگل پلی حذف خواهند شد.
«جواد دادگر» کارشناس حوزه فناوری اطلاعات در گفتگو با دیجیاتو ماجرای پیش آمده را بیشتر یک موضوع سیاسی میداند تا یک موضوع فنی و باور دارد که گزارشات رسیده به دست گوگل دستمایه موضوعات سیاسی شدند. او البته تاکید میکند که اساسا وجوداین دو برنامه با وجود هشدارهای کارشناسان و سازمانهای دولتی همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد.
این کارشناس ضمن ابراز تاسف نسبت به اینکه هیچ تحلیل درست و کامل و به روزی از این دو پیامرسان توسط هیچ نهاد و شخصی وجود ندارد تاکید میکند که هشدارهای مرکز ماهر و وزارت ارتباطات به تنهایی کافی نیست:
«تلگرام طلایی ارتباط های خارجی زیادی با سرور های دیگر برای گرفتن پروکسی ها و تبلیغات ها دارد و ساختار به شدت مشکوکی برای گوگل دارد. حتی در بدترین حالت میتوان متصور شد که این برنامه میتواند در یک بروزرسانی تبدیل به یک بدافزار شود.»
در حال حاضر Google Play Protect اخطار مشکوک بودن این دو نرم افزار را داده و گمان میرود که این برنامهها تا چند روز آینده از این گوگل پلی حذف شوند. پیشتر وزارت ارتباطات و مرکز ماهر درباره ناامن بودن تلگرامهای غیررسمی نظیر هاتگرام و تلگرام طلایی هشدارهایی داده بودند و دیجیاتو نیز درباره امنیت این برنامهها گزارشاتی منتشر کرده بود.
برخی کارشناسان باور دارند که مهلت دادن به تلگرام طلایی و هاتگرام برایمستقل شدن از تلگرام که چندی پیش از سوی شورای عالی فضای مجازی مطرح شد، گواه بر این موضوع است که این دو مجموعه کل اطلاعات چتها و گروهها و کانال و در حقیقت همه چیز را در جایی کپی کردند که میتوانند آن را در پلتفرمی مستقل برپا سازند؛ اتفاقی که البته تا به امروز رخ نداده و به نظر میرسد که اختلالی در این روند پیش آمده است
اپلیکیشن اشتراک گذاری ویدئوی «Tik Tok» که تنها دو سال از معرفی آن می گذرد اکنون بیش از 500 میلیون مخاطب دارد. این برنامه ی چینی که چند ماه قبل نیز با محدودیت هایی مواجه شده بود به کاربران اجازه می دهد هر ویدئوی 3 تا 60 ثانیه ای که می خواهند در آن به اشتراک بگذارند. حال یک چالش جدید در این شبکه اجتماعی به راه افتاده که توجه ها را به سوی آن جلب کرده است.
از آنجایی که اکثر مخاطبان این شبکه اجتماعی را نوجوانان و افراد کم سن و سال تشکیل می دهند، تاثیرات آن بر روی این دسته از افراد تبدیل به یک نگرانی شده. چندی پیش دادگاه عالی هند پس از آن که یک فرد 19 ساله حین فیلم گرفتن برای این شبکه اجتماعی به دوستش شلیک کرد و او را کشت، استفاده از این اپلیکیشن را ممنوع اعلام کرد.
اکنون این چالش جدید نگرانی های استفاده از این برنامه را باز هم افزایش داده. این چالش از کاربران می خواهد که ژله، نرم کننده پوست دست، وایتکس و خمیر اصلاح صورت را در کیسه ی پلاستیکی مخلوط کنند و حداقل یک دقیقه روی یکی از چشمانشان قرار دهند. «گرگ لمرز» کسی که این چالش را به راه انداخته ادعا کرده بود این کار رنگ چشم را تغییر می دهد. اگرچه این موضوع کاملا دروغ بوده و به هیچ عنوان حقیقت ندارد.
قرار دادن موادی حاوی کلر نزدیک چشم می تواند منجر به آسیب های جدی به پوست و چشم کاربر شود و در موارد حادتر با پاره شدن کیسه به کوری منجر بیانجامد.
همه گیر شدن این چالش جدید وقتی اتفاق افتاد که یکی از کاربران 16 ساله این شبکه اجتماعی با بیش از 90 هزار دنبال کننده اقدام به انجام دادنش کرد. پست او بیش از 574 هزار لایک و 5 هزار کامنت دریافت کرد و 35 هزار مرتبه نیز به اشتراک گذاشته شد. البته او پس از انجام این کار گفت آن را به هیچ کس توصیه نمی کند.
«لمرز» که خود یک دانشجوست در گفتگو با نشریه نیوز ویک گفت هیچ وقت فکر نمی کرده بقیه کاربران این کار او را تکرار کنند. وی پس از اینکه متوجه شد این چالش جدید همه گیر شده با انتشار پستی از چشم قرمز و پف کرده خود از دیگران خواست از تکرار این کار بپرهیزند زیرا مواد استفاده شده در این چالش می توانند به چشمان کاربر آسیب دائمی وارد کنند. شبکه اجتماعی تیک تاک هنوز به این موضوع واکنشی نشان نداده است
صفحات فروشگاهی اینستاگرام ایرانی در روزهای اخیر با زدن برچسب تگ روی محصولات خود مشکل دارند و هنوز مشخص نیست که این موضوع از سوی آمریکا محدودسازی شده و یا صرفا یک اشکال فنی است.
«رضا رشیدی» مدیر سایت فروشگاه اینستاگرام در گفتگو با دیجیاتو تاکید دارد که این موضوع از ۴ روز پیش آغاز شده و اعلام میکند که در همین چند روز هرچه درخواست برای تایید فروشگاهی شدن صفحات اینستاگرامی به فیس بوک فرستادند هم بیثمر باقی مانده است: «در صورتی که پیش از این معمولا تمامی درخواستها دو روزه رسیدگی میشدند ولی الان نزدیک به یک هفته هست که به درخواستها به دلایل نامعلومی رسیدگی نمیشود.»
او میگوید تیمشان بعد از بررسی چند مشکل به این نکته پی بردهاند که این موضوع صرفا از اپلیکیشن اینستاگرام بوده و از سمت فیس بوک مشکلی وجود ندارد: «همین موضوع را عجیبتر میکند و از طرفی ظن این موضوع که محدودیتی از سوی آمریکا صورت گرفته را کمتر میکند.»
به گفته رشیدی قابلیت تگ اینستاگرام از سپتامبر سال گذشته معرفی شد و در یک سری کشور خاص فعال است که روز به روز به تعداد آنها افزوده میشود:
«بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، هلند، سوئیس، ایرلند، آفریقای جنوبی، بلژیک، اتریش، پرتغال، لهستان، یونان، قبرس، دانمارک، جمهوری چک، رومانی، نروژ، مجارستان، بلغارستان، کرواسی، فنلاند لتونی، لیتوانی، اسلوونی، لوکزامبورگ، برزیل، آرژانتین، مکزیک، پرو، اروگوئه، پاراگوئه، مالت، اکوادور، پاناما، بلیز، جمهوری دومینیکن، استرالیا، نیوزیلند، کره، ژاپن. در حال حاضر این قابلیت را دارند.»
مدیرعامل سایت فروشگاه اینستاگرام اظهار دارد با این وجود تیم آنها و برخی سایتهای بزرگ با دادن تغییراتی در آدرس فیس بوک یا اینستاگرام خود میتوانستند از این خدمات استفاده کنند.
رشیدی میگوید بعد از تحقیقات متوجه شدند که برخی از افراد در آلمان هم به مشکل تگ برخورد کردهاند ولی این اختلال در سطح کشور آلمان بسیار کوچک بوده و به گستردگی ایران نیست: «اما در کل تصور نمیکنیم ربطی به تحریمهای گوگل و دیگر شرکت های آمریکایی داشته باشد چرا که اساسا ما از سیستم پرداخت اینستاگرام استفاده نمیکنیم.»
او میگوید که تا به این لحظه هنوز هیچ واکنش و بیانیه رسمی از سوی اینستاگرام منتشر نشده و مکاتبات آنها با مسئولان این سامانه نیز بینتیجه مانده است: «این احتمال وجود دارد که این قابلیت به صورت منطقهای غیرفعال شده باشد چرا که معمولا فروشگاههای ایرانی در ثبت کسب و کار خود در فیس بوک از اطلاعات سایر کشورها استفاده میکنند و این مساله میتواند که لو رفته باشد.»
به گفته رشیدی این غیرفعال شدن تگ به کسب و کار های کوچی که کانال اصلی فروش آنها در اینستاگرام بوده ضربه بزرگی می زند. او میگوید که محصولاتی مانند پوشاک و لوازم آرایش و محصولات دست ساز خانگی در اینستاگرام فروش خیلی خوبی دارند. او کمی بیشتر در مورد قابلیت تگ و Shop در اینستاگرام به دیجیاتو توضیح میدهد:
«بعد از فعالسازی دکمه Shop به صفحه مورد نظر اضافه میشود و ادمین میتواند محصولات متنوعی را برچسبهای قیمت گوناگون در صفحه خود پست کند. روال کار به این شکل است که محصول در فیس بوک وارد شده و بعد از تایید شدن در فیس بوک، به لیست تگ محصولات اضافه شده تا در پستهای اینستاگرامی هم به کار بیاید. فیس بوک روی محصولات خیلی حساس است و با سیستم دقیق خود آنها را چک میکند.»
رشیدی تاکید دارد فروش محصولات دارویی، دیجیتالی(دانلودی)، محصولات غیرقانونی، تنباکو و محصولات زیر مجموعه آن مانند سیگار، اسلحه گرم و سرد ، الکل و زیر مجموعه آن ، سرویس قمار و یا مشابه آن ، ارز های دیجیتال ، حیوانات ، مواد مخدر و هر چیز غیر فیزیکی مانند ارائه خدمات یا سرویس در این نوع سرویسها ممنوع است.
شیائومی از مدل جدید دش کم (دوربین داشبوردی) خود که بر روی پلتفرم یوپین توسعه داده شده رونمایی کرد.
این دستگاه، «دش کم DDPAI mini ONE ورژن دید در شب» نام گرفته و همانطور که از نامش پیداست یک مدل جدید نبوده بلکه یک دستگاه به روز رسانی شده با قابلیت دید در شب است.
دش کم هایی که امکان ضبط ویدیوهای واضح در شب را ندارند عملا بی استفاده به نظر می رسند چرا که امکان تصادف در شب به خاطر دید نامناسب احتمالا بیشتر از روز است.
از نظر طراحی بدنه این دوربین یکپارچه طراحی شده و ابعاد جمع و جوری دارد. همچنین می تواند به صورت دستی 360 درجه چرخانده شده تا علاوه بر خارج ماشین، از داخل نیز تصویر تهیه کند. با سیستم تشخیص صدای تعبیه شده در مینی وان نیز امکان استفاده از دستورهای صوتی برای انجام عملیات مختلف وجود خواهد داشت.
این دش کم از سنسور IMX307 سونی با سایز پیکسلی برابر 2.9 مایکرومتر و گشودگی دیافراگم f/1.8 بهره می گیرد. لنزی با شیشه 6 لایه نیز حساسیت دوربین را بهبود می بخشد. با استفاده از افکت «دید در شب چشم گرگ» این دوربین می تواند در شرایط نور خیلی کم هم تصاویر عابران و پلاک خودروها را ثبت و ضبط کند.
مینی وان به حافظه داخلی eMMC مجهز شده و با سرعت 5 برابری در ذخیره و دسترسی به اطلاعات و همچنین طول عمری تا 10 برابر در مقایسه با حافظه های میکرو اس دی، ذخیره اطلاعات را انجام می دهد. با استفاده از استاندارد فشرده سازی جدید کدک H.265، علاوه بر فشرده سازی مناسب و اشغال فضای کمتر، کیفیت ویدیوها نیز به خوبی حفظ می شود.
مدل 16 گیگابایتی این دستگاه 44 دلار و ورژن 32 گیگابایتی 54 دلار قیمت گذاری شده اند.در پکیج این دوربین یک شارژر ماشین، کابل شارژ و پد برچسب مخصوص این دوربین قرار داده شده است.