گوگل از زمان تأسیس در سال ۱۹۹۸، یکی از نیروهای محرکهی مهم در دنیای فناوری بوده است. غول موتور جستوجو، سهم اصلی درآمد خود را در وضعیتی از تبلیغات بهدست آورد که مصرفکنندهها از تبلیغات متنفر هستند. این مدل درآمدی یعنی گوگل در مسیری به سمت نوآوری قرار نداشته و شاید فرصتهای زیاده هم از دست داده است. البته آنها تا زمان مشخصی، یک کسبوکار پر از نوآوری محسوب میشدند؛ اما از جایی، ادامهی مسیر متوقف شد.
نوآوری، فرایند ارزانی در کسبوکارها نیست و شاید گوگل ادامهدادن در همین مسیر را بپسندند. البته اگر روزی همین منبع درآمد اصلی یعنی تبلیغات از بین برود، شاید با سقوطی شدید روبهرو باشیم. بههرحال، پیش از آنکه به روند سقوط احتمالی غول موتور جستوجو بپردازیم، باید نحوهی کسب درآمد و رسیدن به وضعیت کنونی آنها را بررسی کنیم.
گوگل بهعنوان موتور جستوجو، همیشه برترین گزینه بود و درآمد اصلی آنها نیز از همین ابزار بهدست آمد. مشکل اصلی زمانی ظهور کرد که در سال ۲۰۱۰، تبلیغات آنلاین چهرهای جدید به خود گرفتند. جستوجو تا آن زمان هم محبوب بود، اما مفهومی بهعنوان کشف خود را بیشتر نشان داد. آمازون به منبعی برای جستوجوی محصولات تبدیل شد و گوگل بهآهستگی روند سقوط را حس کرد.
پس از سلطهی عجیب آمازون بر بازار جستوجوی محصولات، گوگل همهی تلاش خود را بهکار گرفت تا بازار جستوجو را برای خود حفظ کند؛ بازاری که مرگ تدریجی را تجربه میکرد و از طرفی فیسبوک نیز در صنعت تبلیغات آنلاین تبدیل به فرمانروایی جدید شده بود. فیسبوک همیشه در تبلیغات آنلاین رقیب گوگل بود و با ارائهی ابزارهای جدید همچون نمایش تبلیغات در وسط فید کاربران، نیرویی قویتر از موتور جستوجوی محبوب در بازار تبلیغات شد.
اپل در گذشتهای نزدیک، قابلیت مسدودسازی تبلیغات را در گوشیهای هوشمند و تبلتها به کاربران عرضه کرده بود. هدف آنها، جذب هرچه بیشتر نظر کاربران به پلتفرم اختصاصی خود بود. کاربران که از تبلیغات پاپآپ در مرور وبسایتها و موتورهای جستوجو خسته شده بودند، به محصولات اپل روی آوردند. این مسیر باعث شد تا آیندهی درآمدی گوگل دچار خطر شود. آیندهای که اهالی گوگل برای موفقیت روی آن سرمایهگذاری کرده بودند.
شایان ذکر است دستگاههای مجهزبه iOS، سهچهارم درآمد سالیانهی گوگل از تبلیغات موبایلی را تأمین میکنند. بههرحال اپل با تغییر سیاستهای نمایش تبلیغات خود، قدم محکمی درمقابل گوگل برداشت. زمانبندی تغییر حرکت اپل هم حساس بود؛ چراکه در اوج تغییر مسیر کاربران اینترنت بهسمت موبایل انجام شد.
نسل هزاره یا Millenials، افرادی هستند که در دهههای منتهی به سال ۲۰۰۰ متولد شدند و بهنوعی انقلابهای متعدد فناوری و خصوصا اینترنت را درطول زندگی خود تجربه کردند. آنها اهمیت زیادی برای کسبوکارهای دیجیتال امروزی دارند و اکثرا بهعنوان مهمترین دستهبندی سنی برای درآمدزایی شرکتها شناخته میشوند.
تا پایان سال ۲۰۱۶، تعداد افرادی که تبلیغات آنلاین را مسدود میکردند، تنها در آمریکا رشدی بیش از ۱۰۰ درصد داشت. ۴۷ درصد از درآمد گوگل بههمین افراد وابسته بود. طبق آمار، ۲۵ درصد از افراد اکنون در زمان مرور وب، تبلیغات را مسدود میکنند. حال این سؤال پیش میآید که چرا نسل هزاره بهعنوان مقصران اصلی کاهش درآمد گوگل شناخته میشوند؟